Dressyr? .. eller what ever

Muppen o jag tränade dressyr i ridhuset idag. Efter gårdagens flopp tog vi nya tag.
Hade en bom som vi skulle träna byten över samt 3 cavaletti.
Dom första 35 min gick så sjukt bra och jag satt o smilade för mig själv o bara tänkte hur bra han är min lille häst.
Bytena gick sådär.. Men steget var kanon o han fick ut de över bommarna o höll det faktiskt så efter oxå.  Galoppen var fin o smidig o ja.. Allt var så bra.
Så mitt från ingenstans gör han ett jättesprång o tvärnitar så jag flyger fram på halsen o därefter reser sig rakt upp, knockar mig o håller på o slå över. När han landar igen ser jag strålkastarljus lysa in i ridhuset. Så jag vet inte om han blev rädd för dom eller om dom kom efter :S
Sedan var han miffo ett bra tag. Skakade på huvudet o öronen o gick bara baklänges o slog mot skänklar.
Stod still ett bra tag o sedan kunde vi skritta runt igen o trava lite innan vi skrittade av o gick in. Han fullständigt genomvåt av de minuterna han stressade upp sig så:S

Alltså jag vet inte.. :S Ska väl testa omvänd pedagogik som Kajsa föreslog som i att när han backar får han backa men när han vill gå fram så ska han fortsätta backa.. När han vill galoppera får han galoppera men när han vill sakta av ska han galoppera lika länge till osv..
Det funkar ju för vissa.
Annars behöver han väl semester?
Tycker bara inte att jag pressat honom spec hårt för allt vi tränar kan han nästan direkt o därför kan vi gå framåt ytterligare:S Fast han kanske pressar sig själv? Han har ju bara visat att han tycker om att tränas i mina ögon.
Samtidigt har han gjort en enorm utveckling kroppsligt, psykiskt och fysikt sen sommaren 2007 då han stod skadad 2 månader.

Hjälp kanske??

... jag tände en eld för dig och nu brinner hela skogen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0