Fundersam

.. sitter här och försöker leka veterinär.^_^
När jag stod och borstade Alco såg jag en liten bula o ngt som liknade en ruva på hö. fram precis ovanför kotan och mitt fram på benet. Tryckte lite på den men det kom inte ut ngt.
Så jag tog på skydden o så, såg att det understa spännet satt precis ovanför de lilla såret, men tänkte ändå försöka ge oss ut på en tur, han säger ju ifrån om det ömmar.
Skrittade läääänge, tog till vänster om den stora sommarhagen och vek sedan av in i skogen, följde en evigheters slingrande backe upp till gräsfältet; kom upp precis där den tar slut. Eller där det börjar, de brys på hur man ser på de;) Skulle först där börja trava, men han haltade ordentligt, hoppade av och spännde av de nedersta spännet eftersom det för mig var självklart att det var där han hade ont. Hoppade upp igen och gav oss på ngt travsteg till men han haltade rätt ordentligt. Dock inget i skritten så vi skrittade hem igen på helt långa tyglar.
Väl i stallet spolade jag frambenen läääänge med iskallt vatten och efter han ätit skulle ja tvätta såret och se om jag kunde få hål på det, men då var de liksom "borta" hittade varken ruva eller något litet sår hur mkt ja än gnuggade med bommul o jodopax. Däremot var han jätte svullen mitt fram, de börjar vid mitten av kotan och går ca 7-8cm upp. Känns som om där "står" något innanför när man trycker:S Inte varm i hovarna eller ngt.
Hur jag än spekulerar har ja kommit fram till att han måste fått en spark eller så är det något infekterat sticksår:S Har aldrig varit med om någon svullnad tidigare som sätter sig där så det kan varken vara galla, överansträngning eller liknande. Ska avvakta tills i morgon sen ringa o höra med veterinären vad han tycker, om han vill komma ut och kolla eller så.
Men tror faktiskt inte det är någon större fara utan att han precis fått sej en smäll (om jag får gå på mina gissningar) och behöver vila några dagar så det kan få en chans att lägga sig.
.. Maggie é ju en jäkla bitch så de skulle inte förvåna mig, dessutom brunstar hon och Nasse leker hingst så Alco vågar inte komma nära.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0