Piggelin(:

. efter 3 dagar med bara skritt o så vilo dag igår vart det en pigg liten häst man skulle ge sig ut på tur med idag *skratt*
Åkte om Gylle o hämtade vårt blåa träns; sen fick det bli dressyrsadeln eftersom det blåste en del ute o den är lättast att hoppa av o i snabbt.
Efter att ha låtit honom vinna sist vi red ut eftersom det höll på att bli riktigt farligt var jag inställd på att hoppa av uppe vid den stora sommarhagen i 3 korset för att komma förbi (de har ju hängt en massa täcken på understa linan), han försökte vända tillbaka innan korset men då skällde jag lite på honom sen gick han på fint, liten som en shettis "kröp" han förbi o sista meterna flög han *asg*
Grusvägarna är ganska hårda eftersom det aldrig vill regna, men vi travade lite försiktigt i kanterna iaf där det var lite mjukare. Blev lite trams under ritten och han var snor pigg. Fick kämpa för att få bort allt vad taktande o sidledsgång heter eftersom jag ville få inte lite dressyr längs vägarna:) På hemvägen smet jag ut på en åker (höll oss dock i kanten), där var en låååång uppförsbacke med lagom lutning där jag släppte honom (snabb jobb som Sandra skulle kalla det *skratt*) Inte för att det gav riktigt vad jag ville för han var om möjligt ännu piggare sen:P
När vi vände upp på sista gräsvägen där jag tänkte ge honom fria tyglar o trava av som jag brukar kom det två äldre människor (minst 65+) på varsin häst, varpå den ena iaf var galoppör o mannen som säkert var en gammal galopptränare stod i sin lilla galoppsadel o lät hästen springa; *hjälp* tänkte jag medans Alco tänkte *jippie* Jag styrde ut honom på ett gräsfält mellan luft sprången och blundade och klämde allt vad jag kunde med benen tills de saktade av o taktade förbi oss med sina hästar och Alco lugnt skrittade vidare *pustar*
Denna ritt var jag väldigt tacksam att jag hämtat de blåa tränset ist för han fick ingen chans att resa sig till de höjder han ville när han blev rädd för lila blommor bland alla gula, eller grus som inte var samma färg som  det han redan gick på, eller när grässtråna stack högre upp än de andra. De andra martingalarna går inte o spänna in mer än vad de redan é så de ger han betydligt mer frihet, men denna är toppen! :D

.. nu hoppas jag/vi på regn så betet kan återfå sin gröna färg!:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0