Dressyrlektion för Monki

Känner en enorm glädje efter dagens ridlektion för Monki. Verkligen NÖJD. (:
Emma satt med inne i ridhuset och fotade lite; men jag glömde ju min kamera så det blev ju halvbra mobilbilder ist.. =) NÄSTA gång ska jag ha med kameran *fniss*

Monki började säga att hon tkr han verkar vara en jätte trevlig häst, fin utstrålning och fin kroppsbyggnad. Mm... Men när hon sa att hon tkr att det är han jag ska behålla om jag någongång väljer att bara ha en häst; så slutade jag lyssna.. HAHA... Jag tänker inte sälja någon av mina fina pärlor! (: Dom har blivit en del av mig=)
Skulle situationen någongång kräva det så hade jag hellre hyrt ut de på foder ett tag...

Tränade i ridhuset; red in på volter emellanåt och fick jobba på att böja och ställa och använda mina ben.
Jag fick inte driva för mkt; och jag fick absolut inte smacka så mkt som jag gör på honom *oopppss* Sånt man gör automatiskt utan att man tänker på det:P
För att som typiska unghästar så stänger de av o slutar lyssna. Ska ist trycka till en (max två ggr) med benen om jag t.ex vill att han ökar på i traven; därefter använda rösten med en smackning och i tredje hand lägg till spöet.
Blev även tillsagd att det är mkt bättre att rida honom i ett högre tempo nu så att han lär sig att det är fram han ska.
Sen återigen som jag själv sagt och gör; som är även mitt synssätt på inridning och utbildning att LÄTTRIDNING och stå i lättsits är A och O.. Nu har jag försvisso ridit för Monki sedan -99 så det är väl där jag fått det ifrån från början:P
Ju mindre jag sitter ner nu ju mer får jag tillbaka i framtiden =)

När jag blev riktigt stadig i handen och hade det bästa stödet för honom så dök han ner och gick på tygel:O Jag som inte ens börjat rida honom riktigt i form än; så söker han sig gladeligen ner och det kändes faktiskt riktigt KUL:D
Han har ju sökt sig ner tidigare men inte korrekt jobbat med hela ryggen och verkligen tagit för sig.. UNDERBART.
MEN så fort jag tappar stödet lite så tappar jag även formen på honom.. Inget gratis här inte *fniss*
Det var/är väldigt viktigt att jag inte tar för mkt i honom när han kanske rycker till osv utan kanske håller mig i förbyglen ist lr ngt.. Monki berättade att när de red in Flyingehästarna skulle de alltid rida med en halsring för att INTE störa hästarna i munnen..

Galoppen var kämpig och jag fick vara på honom hela tiden.. ;) Han fick ngt flipp.. Skulle vara rädd för ngt (som inte ka ha existerat) och kastade sig runt och studsade efter Monki som fick springa ifrån honom.. HAHA.. BUSE.
Men jag klamrade mig fast bra, även om det faktiskt var lite läskigt..

Ska träna för henne om två veckor igen, och även få in Alco på en dressyrträning för henne med(:
Känns kul att ha två hästar igång för regelbunden träning:D






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0