Fölning

Strax efter mitt inlägg igår bankade Marie på dörren o skrek att jag måste komma ut fort för Västerbo fölar.
Jenny o Dennis var iväg med två andra hästar för o simma, de hade kollat till henne vid 16.30 o då stod hon o åt i lugn o ro o visade INGA tecken överhuvudtaget...
Nos o två hovar var ute när vi kom o gumman var väldigt trött o hämtade nya krafter. På med handskar o in till henne.
Marie fick telefonkontakt med en tjej som fött upp måånga hästar tidigare o hade henne i handsfreen hela tiden. Jag satt framme vid huvudet o hon gick bak, vid varje krystning så drog hon för full kraft i den lille men han var nästintill orubblig.
Man har ingen tidsuppfattning när man håller på.
Jag gick bak, vi tog tag i varsitt framben o vid kommande krystning drog vi igen o då ploppade hela huvudet + bogpartiet ut. Då kände vi inte längre att han andades.
Fick tag i Magda o Lajos från förra stallet som jag stod i o de körde i 110 till oss, samtidigt kom Maries pappa.
Då var han nästan helt ute o Marie satte igång med o gnugga hela honom med en handduk o blåsa luft i honom.
Maries pappa drog ut bakbenen som var kvar o lyfte upp honom i dom o svingade honom lite men han var borta:(
Flyttade ist över all fokus till mamman som inte verkade så bra. Veterinär kom ut en timme senare o undersökte henne o sydde. Även hon sa att det var ett ovanligt stort föl.

Ett jätte fint hingst föl blev det. Men vi är såå tacksamma att mamman klarade sig; det går före allt!:)

Tack för all hjälp + telefonkontakter... Det är guldvärt!
Alla tankar går till Jenny och Dennis; livet är långt ifrån rättvist:'(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0