Träning för Lisa

Regnat hela natten o Alco hade flugtäcket på sig så han har inte haft en chans att torka mellan skurarna, så när jag tog in honom stod han bara o skakade o jag har inget fleecetäcke där ute *typiskt*
Fick helt enkelt skrapa av de värsta vattnet o sen borsta honom tills han började torka.
Lisa kom ut till betet strax innan tio o vi båda konstaterade ganska snabbt att vi inte vill vara ute o rida idag så vi skrittade så snällt upp till ridhuset.

Idag kändes han inte alls bra, ungefär som en avlång falukorv.. eller kanske som en banan. Käfftig i munnen o allmänt osammarbetsvillig o stel. Dock kom vi fram till att han har garanterat stått o spännt sig o att musklerna är bra nerkylda av allt regnande.
Joggade fram honom så nätt o höll honom i låg o lång form fram tills vi började jobba mer internsivt och jag fick plocka upp honom igen.
Mycket förflyttningar idag igen o massor med framdelsvändningar. Våra första vändningar ville Lisa mer kalla för "skruven" för han snurrade runt med frambenen på ett ställe.. Ungefär som om han skulle borra ner sig i underjorden *asg*
Han förböjer sig gärna åt höger o är lite stelare att böja åt vänster.. Men däremot flyttar han sig mkt bättre undan vänster än vad han gör för höger i skänkelvikningarna. I framdelsvändningarna är han lättare för höger.
Lisa kunde inte riktigt begripa varför det var så, så hon fick hoppa upp o känna igenom honom. Har aldrig kännt mig så liten i hela mitt liv när en ny ryttare hoppar upp o hästen går nästintill felfritt, gör perfekta halter, flyttar sig som om han aldrig gjort annat o trampar under sig helt makalöst.
Ena felet hon upptäcke snabbt var att det är en fördel om man spänner sadelgjorden bättre så sadeln ligger still *asg* Sen upplever hon det som att halsmukeln på höger sida är kortare än på vänster o det relaterade hon till hur han ev. legat i mammas mage.

Hur som helst. När jag satt upp på honom igen var det en ny häst, en UNDERBAR häst ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0