Hoppträning igen:)

Igår red jag Alco de 2 milen hem från betet till Gylle.. Efter 4 månader o 2 dagar ute dygnet runt var det äntligen tid att komma hem:)
Jameson fick åka transport hem så vi red själv.
Han uppförde sig exemplariskt och jag är så nöjd.. Kunde sitta o slappna av o njuta i det mysiga vädert.
Red på 1 timme o 15 min o höll ändå inget högt tempo.
Väl hemma blev det mat och ett bad :)

Idag blev det hoppträning för Alco o Ellinor på ridklubben. O lastningen för övrigt är bara tummen upp.. Han går inte in utan lina.. Men samtidigt behöver han inte den bakom sej utan bara så att han ser att den är knäppt i sidan om honom.. En trygghet skulle jag tro:)
Hur som helst.. Julia var med och tränade på Dedro (Ellinors häst)
Efter uppvärmning fick de trava över cavaletti med långt avstånd så de fick länga steget ist för o korta (som iaf Alco fick träna på sist) när de flöt på längde jag ytterligare.
De hoppade en bom + kryss  några ggr för att komma igång med hoppningen, sedan ställde jag ett räcke på knapp 70 cm på medellinjen så att de hoppade snett över hindert hela tiden på en 8.volt för att träna på att hela tiden landa i rätt galopp. Kan ju inte påstå att det var några problem med det, fnissar. Taggade hästar som hoppade som aldrig förr.
Sedan fick de hoppa studs.. Först 2-studs och sedan la jag på ett hinder till så det blev 3 studs.. Läskigt tyckte Alco som stannade först men fick minsann hoppa första stillastående. :)
Vände sedan räcket som jag hade på medellinjen så det stod på andra hållet så att de hela tiden kunde hoppa snett över det i snett igenom.
Mitterhindert i 3.studsen plockade jag oxå bort så att det blev en kombination och la upp sista hinder till ett räcke på 85cm.
De fick hoppa ett par ggr sedan vände jag kombinationen så att de kom från andra hållet och räcket låg då på ca 1 meter. Absolut inga problem här iheller. Inte ens lite tvekan:)

.. då Alco inte tyckte om trippeln på tävlingen sist slänge jag givetvis in en sån med idag!:)
Började ganska lågt o höjde upp det efter hand. Målet var iaf 90 cm då de var där han absolut inte ville hoppa sist. Men han tittade inte ens utan bara flög.
På 105 cm stannade han en gång för att kolla höjden tror jag, asg. Sedan hoppade han som en katt om o om igen:)
Höjde upp trippeln till 115cm som de fick ta när de hoppade en liten bana.
Filmade när de hoppade banan så har bara precis en bild på Alco när han hoppar över det på den höjden. Trodde däremot inte att Dedro skulle ta sig smidigt över.. Den lille köttbullen (hahahaa) men nog flög han alltid!:)

.. avslutade dagens hoppning med mini kryss i kombination så de fick leka av sig.. Spec Alco tycke det var skit kul.. Tills Ellinors mamma la en matta över ena hindert.. TVÄRNIT.. Asg. Men sedan hoppade han som en ostbåge över.. Sötnos!:)

Ni är så duktiga flickor o hästar!:)

Tävling om en vecka för Alco




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0