Hoppträning i Tommarp

Små-stressat runt idag;)
Släppte ut hästarna strax efter åtta; därefter åkte jag med en kollega till Ikea för o handla lite juligt till avdelningen (hittade dock inte så mkt) o när jag var hemma igen fick ja luncha hästarna o mocka o sedan hämta in Armani o rida honom. Han var minst lika duktig som sist. KUL:) Mkt träning för o vända för skänkeln idag i var hörnpassering mm.. Satte det ett par ggr;)
Hann precis bli klar med honom o hämta in Nasse o Alco från hagen så kom Sara o Ellinor.
En liten stund senare var det dags o lasta Alco o köra på hoppträning i Tommarp. Tjejen som skulle rida tsm med Ellinor hade "glömt" så Sara tog hennes häst ist ;D
Lånade Dennis släp o han kopplade in i vår bil så att vi kunde se Alco när han åkte bak i släpen.

Denna gången höll kameran hela lektionen så här finns båda bilder o klipp. Men ni vet själv kvaliteten i ridhus... Men see o njut.  Bilder o länkar till alla klipp finns på min bilddagbok! :)

När de red fram så sa tränarn (som oxå heter Sara) "de här va väl den hästen som var så välriden i dressyr"... Jag hörde faktiskt inte de själv. Ellinor o Sara berättade de på vägen hem. Ibland blir man så glad:)
Var 4.e vecka så kör hon ett sk muskelpass med en lång serie av hinder, och idag var en sån dag.
Även ett räcke som började på låg höjd med bom före o efter. Alco var kvick i benen o fick med fötterna över sista bommen med var gång. Hon höjde upp en bit hela tiden. Sedan sa hon "det här är en hopphäst, han tänker själv och han jobbar"
Serien började lågt o höjdes succesivt upp den med. När de var väl uppvärmda o hade skuttat de mesta fick de hoppa en mindre bana kan man väl kalla de.. En grind först, sväng till räcket o sen runt o serien upp.
Elle var bra trött ena omgången så hon orkade inte driva tillräckligt; därför stannade han på sista hindert i serien vilket ni kan se på det ena klippet.
Sedan blev han lite tramsig o osäker. Men tränar sa tänk så här "ja skiter fan i om jag flyger av, för över ska vi" och det funkade faktiskt. Han gick riktigt riktigt bra. Lite för kvick in o rev ena grinden ett var vändor (som ni oxå kan se på ngt klipp) men ack så bra han skötte sig!

Sist men inte minst.. När jag trodde de var klara *fnissar* Fick de komma på ett fristående räcke som hon succesivt höjde upp. Tror de slutade kring metern. Lång anridning  och bara detta enskilda hinder; vilket faktiskt är bland de svåraste o hoppa.
De skulle komma lugnt o samlat o hon sa till Ellinor att sitta till o hålla tillbaka honom o sen lätta mjukt o fint över hindert.. "precis som proffsen gör".. :P
Hon tyckte helt klart att Alco o Ellinor utan tvekan kan komma ut på lite tävlingar snart. *ler stort* Så nästa år så blir det nog en hel del tävlingar. Elle tittade på mig o sa "jag kan inte tävla var helg:S" Hahahaha... Det kräver jag verkligen inte. HAN ska ju oxå ha kul! ;) Och jag ska kunna klämma in dressyrtävlingar själv oxå;)

Hon berömde både Sara o Ellinor o tyckte de ridit mkt bra idag. Och var extra nöjd med Ellinor som "tagit fram lite jävlar i namma i sig" :P




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0