Kunde gått riktigt illa

Challe har varit ett ök o rida de sista dagarna...
Har kört stenhårt med att träna halvhalter o tempoväxlingar; tycker det är SÅ fel att rida en häst i full fräs framåt innan de "bromsande-hjälperna" sitter.. Man uppmuntrar inte en sån häst o springa framåt..
Han ska kunna samla, svara med en halvhalt lika fort som man knäpper med fingrarna osv.. Inget huvud ska dras upp o farten ökas för att man tar en halvhalt...
I torsdags när jag red ut var jag vansinnig på honom o tvingade honom att gå i samlad trav... Skulle ta galopp en kort sträcka upp för en backe o sakta av innan vi var på toppen... O vad gör fanskapet??
Jo när jag tar i honom kastar han ändan åt höger ut på åkern så han går på tvären o drar järnet sidleds... Inte nog med de så var där en brant upp till åkern så det var på håret att vi gick omkull.
Tvingade ner honom för backen igen, fattade ny galopp o gjorde samma sak igen - de gjorde även han o denna gången kom han ner på knä o vände...

Idag red jag o Aliana ut på arabazen.. Upp för samma backe skulle vi prova att galoppera LUGNT..
Alco o jag höll bra avstånd för att inte trigga honom o efter 5 galoppsprång så drog Challe iväg i sken...
Tacksam att Alco höll sig så lugn och bara precis taktade något steg innan jag fick ner honom till skritt, var rädd för vad jag skulle få se när jag kom upp för backen... Men långt borta såg jag en vit prick o Aliana (som stod på marken)
Visade sig tack o lov att hon hoppat av tills vi kom ikapp igen.

När jag fick honom poängterades det gång på gång att han älskar att galoppera o att galoppera fort; först NU har han visat den sidan och det är INTE okej...
Kommer rida ut honom på gramaner i fortsättningen så att han inte får en chans att få upp nacken - då kommer han inte iheller kunna dra som han gjorde idag...

PUSS på Alco som var sååå snäll<3


..sen en sak jag reagerade på idag när vi åkte ner mot Falsterbo...
Hästarna där gick med 3 täcken på sig... Fleece, termo innetäcke + utetäcke.. Kallt men soligt o inte spec blåsigt... Mätaren visade 8 grader..
Undrar mest vad de ska ha på sig i vinter??
Hur täckar ni era?? Mina går fortf med regntäcken ute, fleecefodrade dock..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0